Cultuurproject van OBS De Wilgenhoek over het Hollandse landschap, de natuur, de stad, kunsten, ambachten en de mens: ‘de Nederlander’.
We gaan molens, boerderijen en een stoomgemaal bezoeken, Nederlands volksdansen, klompen beschilderen.
.
We maken kennis met oud Hollandse spelen, met Hollandse Meesters en Hollandse luchten. We gaan op geschiedenisonderzoek de buurt in en we ontdekken de Hollandse handelsgeest uit de Gouden Eeuw.
Een spannend project met veel verrassingen!
Op donderdag 18 april vanaf 18.30 uur is de feestelijke afsluitingsavond. U bent alvast van harte uitgenodigd op deze avond, met een expositie door de hele school, muziek en lekkere hapjes!

donderdag 11 april 2013

Toneel, beeldend en veel meer...



Strand
Op woensdag gingen de kleuters naar het strand. Zwemkleding hoefde niet mee, want het was veel te koud om te zwemmen. Maar het schelpen zoeken was heel leuk!

Toneel
Op donderdag kwam Wijnand Stomp toneel met ons doen.
De kinderen speelden het verhaal van Floddertje. Dat is geschreven door Annie M.G. Schmidt. Iedereen kent haar boeken wel. Ze heeft ook Otje geschreven, Pluk van de Petteflat, en Jip en Janneke.
Floddertje is een meisje dat altijd heel snel vies wordt. Voordat je Floddertje gaat spelen, moet je je eerst inleven in deze rol. Dat betekent, dat je moet weten hoe het is, om als meisje met heel nette kleren, heel snel vies te worden.
Nou, dat hoefden de meeste kinderen niet te leren!



Beeldend
Onder leiding van Mimi ging groep 8 een panorama-schilderij maken van een Hollands landschap.
Een panorama is een wijds uitzicht naar alle kanten. Het is een heel breed schilderij, dat veel van de omgeving laat zien. Alle kinderen van groep 8 maakten een eigen tekening. Iedereen moest wél goed opletten, want je eigen tekening moest goed aansluiten op die van je buurman of buurvrouw. Anders wordt het niet één schilderij!
De lijnen moet goed op elkaar passen, en daarna de kleuren.
Het was dus een individuele opdracht (die je in je eentje doet) en tegelijk een groepsopdracht (omdat het bij elkaar één schilderij moest worden).



Molens en touwen maken in groep 4
 


In de Gouden Eeuw voeren de Hollanders met schepen over de hele wereld om handel te drijven met verre landen. Ze hadden schepen met zeilen die met touwen vast zaten aan de masten. Ook waren er touwladders waarmee je langs de mast omhoog kon klimmen, om goed bij de zeilen te kunnen.
Daar hadden ze natuurlijk dikke touwen voor nodig. Die kon je maken door kleine touwen aan elkaar te knopen en in elkaar te vlechten. 


“Ik hou van Holland” in groep Geel


















Tulpen en Delfts Blauw in groep 8