Cultuurproject van OBS De Wilgenhoek over het Hollandse landschap, de natuur, de stad, kunsten, ambachten en de mens: ‘de Nederlander’.
We gaan molens, boerderijen en een stoomgemaal bezoeken, Nederlands volksdansen, klompen beschilderen.
.
We maken kennis met oud Hollandse spelen, met Hollandse Meesters en Hollandse luchten. We gaan op geschiedenisonderzoek de buurt in en we ontdekken de Hollandse handelsgeest uit de Gouden Eeuw.
Een spannend project met veel verrassingen!
Op donderdag 18 april vanaf 18.30 uur is de feestelijke afsluitingsavond. U bent alvast van harte uitgenodigd op deze avond, met een expositie door de hele school, muziek en lekkere hapjes!

dinsdag 9 april 2013

Reporters Benthe en Veerle uit groep 8.

Vandaag gingen Benthe en Veerle uit groep 8 aan de slag als echte journalisten voor het project. Eerst de vragen bedenken, dan het interview doen en meteen alles opschrijven. En dan ook nog netjes uitwerken. Pff, nog best veel werk. Kinderen uit groep 4 en 5 kregen vragen op zich afgevuurd door deze bevlogen interviewers.

Veerle interviewt Isis


Hey ik heet Veerle.

Ik heb Isis van zeven uit groep vier geïnterviewd. Ik stelde allereerst de vraag: “Wat hebben jullie gedaan?” Daarop antwoordde Isis: “Door het project weten we al wat meer over de V.O.C. Daar hebben we het over in de klas. Ook hebben we een zeekist gemaakt. Dat was erg leuk.”

Ik stelde vervolgens de volgende vraag: “Wat vind je leuk aan het project?”
“Nou, ik vond het leuk om aan een draaiorgel te draaien. Het waren leuke liedjes die hij speelde.”
Alweer vraag drie: “enne, als jij nou iets mocht kiezen om te doen voor het project, wart zal dat dan zijn?” “Een spelochtend met typisch Hollandse spelletjes, zoals ganzenborden of sjoelen.”

“En wat hebben jullie geleerd?”  “Dat er in de tijd van de V.O.C. een erge ziekte was. Het heette scheurbuik. Het was een dodelijke ziekte. Ook hebben we geleerd dat je aan boord van een schip niet achter het zeil mag komen, want dat is alleen voor belangrijke mensen en gasten.””
De laatste vraag was: “Wat vond je het allerleukste tot nu toe?”  Daarop antwoordde Isis: “Een kistje knutselen. Het was leuk om te plakken. Alleen werd de lijm roze, terwijl dat niet de bedoeling was.”
En nu is het interview klaar.

Benthe interviewt Mike

Hoi ik ben Benthe

Ik heb Mike van der Horst geïnterviewd over het project: Ik hou van Holland!
Hij is zeven jaar en zit in groep vier. Ik stelde de vraag: “Wat vind je leuk aan het project?”. Hij antwoordde: “Ik vind het leuk om te weten te komen dat dingen met Holland te maken hebben, zoals kaas, koe, klompen.”

Vraag twee: “Wat heb je gedaan?” “We hebben postzegels geknutseld, en koning Alexander en Koningin Maxima gingen bij de opening een lintje doorknippen. De juffen gingen verkleed als boeren dansen en zingen. Ik ging samen met Casper ook meedansen. Na de opening mochten we ook aan een draaiorgel draaien. We hebben ook kisten gemaakt van dozen”, vertelde Mike.

Vraag drie: “Wat heb je geleerd over Holland?” “Welke dingen er uit Holland komen: koeien, boeren, kaas, klompen, hutspot en stamppot. Maar ik wist echt niet dat stamppot uit Holland komt”, vertelde hij toen vroeg ik wat hij nog niet wist over Holland.
Toen ik bij de laatste vraag vroeg wat hij met het project nog graag wilde doen, zei hij: “Ik wil heel graag nog een keer aan het draaiorgel draaien.”

Vincent en Eliana worden geïnterviewd
Wat lijkt jullie nog leuk om te doen voor het project? vroegen de dames Veerle en Benthe
Vincent: Voetballen
Veerle: Oh ja, net als het Nederlands Elftal dus.
Eliana: Ik wil heel graag nog naar een molen.

En wat wisten jullie nog niet over Holland?
Vincent: Dat Delfts Blauw bestond.
Eliana: Dat tulpen uit Turkije komen.

Wat hebben jullie gemaakt?
Delfts Blauw van Vincent en Eliana